woensdag 22 juli 2015

Doily kussen / pillow

Goedemorgen! Mijn doily project is af en dit is het resultaat! Zooh blij! En heel trots ook, want ik heb voor de eerste keer zelf een kussen genaaid, met wat tips van moeders. Wat een hoop voldoening geeft dat zeg! Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden. Het patroon komt uit het boek "Haakgeluk" van byClaire.
  


Afgelopen week ben ik samen met mijn zus en mijn kleine meid van 9 maanden :-) naar Holland Stoffenhuis in Katwijk geweest. Whoehoeh... dat was echt een walhalla voor ons. Ik kocht twee stofjes voor mijn doily kussen, ééntje voor de voorkant en eentje voor de achterkant. Ik ben dol op de 'polka dot', dus ik kon het niet laten om deze mee te nemen.


Eerst haakte ik de doily. Leuk om te doen en als je eenmaal bezig bent, gaat het eigenlijk best snel! Ik koos voor hardrose, zachtrose, hardgroen, mintgroen en veel wit om het fris en hip te houden. De garen zijn van byClaire nr 1. Alleen de mintgroene variant is van de Action. Ik heb gebruik gemaakt van haaknaald nr. 3,5.



Nadat ik de doily heb gehaakt, heb ik uit de stof rondjes geknipt. De grote stip voor de voorkant en de kleine stippeltjes voor de achterkant. Daarna heb ik de doily op het kussen gestikt met de naaimachine (voor de eerste keer en het ging goed!). Daarna heb ik de lapjes aan elkaar gestikt waarbij ik een opening van 10 cm hield om het kussen te kunnen vullen.


Tot slot heb ik er de sierrand erom heen gehaakt. Allereerst moest ik zorgen dat het katoenen garen werd bevestigd aan de rand door middel van een speciale steek. Dat viel even tegen! Ik kreeg mijn naald er bijna niet doorheen, er moet een makkelijkere manier zijn, maar welke? Twee pijnlijke vingers verder had ik de groene rand erop gezet en kon ik hem afronden met de rose randjes.


Het kussentje is wat mij betreft geslaagd! En hij staat eigenlijk overal leuk :-) Op een mandje...


Of gewoon op mijn witte fauteuil.


Toedeloe... Mijn dochter is wakker, we gaan een lekkere fruithap voorbereiden!




5 opmerkingen: